Verslag van het jubileumreisje ter gelegenheid van 20 jaar Rôl-On

Tekst vergroten.

Naar aanleiding van het 20 jarig bestaan van motorclub Rôl-on uit Rolde was er een 2 daagse trip naar Brussel georganiseerd.

Vrijdag 24 oktober 2014 om 6.15 u. verzamelen bij Sipma omdat hier voldoende parkeergelegenheid is. Ongeveer 6.30u. vertrokken we met 31 deelnemers met een bus van Rapidetours met chauffeur Hans richting Eindhoven. Waar we de Daf fabriek gingen bezichtigen.

DAF fabriek in Eindhoven

Onderweg nog even gestopt voor een ontbijtje en koffie in de bus. Ruimschoots op tijd arriveerden we bij de Daf fabriek. Hier kregen we koffie aangeboden en konden we een film bekijken van verschillende types Daf vrachtwagens. Met een treintje gingen we daarna de fabriek in, waar we het hele proces volgden van tekening tot kant en klare vrachtwagen. Een enorm groot complex met ongeveer 5000 werknemers.

Daf trucks NV is één van de grootste fabrikanten van vrachtwagens in Europa. Er is nog een fabriek in Westerloo waar assen en cabines gemaakt worden. En in Born zullen de Mini’s geproduceerd worden. Daf trucks maakt deel uit van Paccard wereldwijd opererend met de merken Kenworth-Peterbild en Daf.

Groepsfoto in de hal van DAF Trucks

In de hal stonde 3 verschillende types vrachtwagens, die van binnen konden worden bekeken. Hierna stond er een goed verzorgde lunch voor ons klaar. Na de lunch gingen we nog naar het Daf museum. Met een gids gingen we het museum door en zagen we de eerste bedrijfswagens- zoals Brandweerauto’s- militaire voertuigen enz. Ook de eerste Daf personenauto stond er, die in de loop der jaren een steeds moderner uiterlijk kreeg.

DAF motor en Variomatic ingebouwd in een motorfiets

Van hieruit gingen we rechtstreeks naar Brussel. We sliepen in het NH hotel Atlanta, waar het er allemaal keurig uitzag en we een mooie kamer kregen. Om 19.00 u. was het diner dus konden we nog even acclimatiseren. Na het eten kon iedereen zijn gang gaan. In de stad waren de gebouwen op de Grote markt prachtig verlicht, bijna sprookjesachtig. Op de terrassen en in de kroegjes was het erg druk. Een gezellig einde van de eerste dag.

De Grote Markt in Brussel

Zaterdag 25 oktober

Het ontbijt was geplant om 8.30 u. want hierna gingen we met een gids een stadsrondrit maken .Deze meneer wist ons veel te vertellen over de geschiedenis van de stad. Brussel is het bestuurlijk centrum van de Europese Unie. De stad heeft een grote aanwezigheid van Internationale organisaties Ook het hoofdkwartier van de NAVO is hier gevestigd. Frans en Nederlands is de officiële voertaal. Wat opviel in de stad was, dat prachtige oude en super moderne gebouwen met veel glas tegen elkaar aangebouwd waren. En dit ook nog goed in het stadsbeeld paste. Na een paar uur hadden we globaal een redelijk beeld hoe de stad er uitzag. Na deze rondrit gingen we naar het Atomium.

Het Atomium

Het Atomium is gebouwd in het kader van de Brusselse Wereldtentoonstelling in 1958. Een monument dat een ijzerkristal voorstelt dat 150 miljard maal vergroot is. De hoogte is ruim 102 meter en bestaat uit 9 bollen met een diameter van 18 meter. De bollen zijn verbonden d.m.v. Roltrappen en gewone trappen. Er zijn 5 bollen toegankelijk voor het publiek. In de bovenste bol bevind zich een restaurant met uitzicht over de stad. De lift hiernaar toe gaat 5 meter per seconde. In de bollen zijn permanente en wisselende exposities. Interessant om dit allemaal te bekijken!

Ondertussen was de bus weer terug en was het nog een half uur naar ons lunch adres. Na de lunch kon iedereen gaan winkelen, een terrasje pakken of de stad verder bezichtigen. Dus ook Manneke Pis. Dit Manneke hoort natuurlijk bij Brussel. Dus nog een paar uurtjes genieten en dan weer huiswaarts. In Nunspeet even van de snelweg af voor ons diner. Tegen half 11 waren we weer bij Sipma gearriveerd.

De meest bekende Belg: Manneke pis

Conclusie;…… Bestuur en Feestcommissie bedankt voor deze 2 leuke en goed georganiseerde dagen. Dit is zeker voor herhaling vatbaar! Het was een gezellige reis. Zo leer je elkaar ook eens van een andere kant kennen. Ook hulde voor chauffeur Hans van Rapide die ons door het drukke verkeer loodste en weer veilig thuisbracht.

Janny de Boer.

Get a discount by using the new hostgator coupon and check out one of the best poker sites party poker
Copyright 2016 Verslag van het jubileumreisje ter gelegenheid van 20 jaar Rôl-On . Jurrie Ducati en VFRikus